Voor kinderen is niet alles zomaar vanzelfsprekend. Ze maken voor het eerst van alles mee en krijgen veel indrukken van buitenaf te verwerken. Daarom vinden we het belangrijk om in te spelen op de leefwereld van onze leerlingen en in te spelen op wat er gebeurt in het leven van het kind. Zo zorgen we voor een activiteit die aansluit bij de gebeurtenis. Als er een baby wordt geboren, nodigen we de kersverse mama/papa uit om op klasbezoek te komen. Is een familielid ernstig ziek, dan gaan we hierover in gesprek. Ouders komen ook vertellen over hun beroep. Zo komt een papa die brandweerman is, naar school praten over zijn werk en rijdt hij de brandweerwagen tot op de speelplaats.
We vinden het zeer belangrijk om stil te staan bij hoe onze leerlingen het naar school gaan beleven en hoe zij bepaalde zaken zien. Hiervoor hebben we het leerlingenparlement in het leven geroepen: vanaf het derde kleuterklasje kiest elke klas een afgevaardigde. Alle afgevaardigden komen samen om bepaalde onderwerpen te bespreken en om eventuele verbeteringen aan te geven. Een goed voorbeeld van wat er zoal besproken wordt tijdens het leerlingenparlement zijn de afspraken voor het spelen op de speelplaats. Hoe beleven de leerlingen dit? Wat vinden zij van de afspraken? Zijn er verbeteringen mogelijk? …