We zetten ons op verschillende manieren in om een innoverende en vernieuwende school te zijn.
Eigentijdse leermiddelen
We werken met eigentijdse leermiddelen, zoals touchscreenborden, computers en tablets voor de leerlingen. De leerlingen van de lagere school werken op ‘Bingel’. Dit is een digitaal platform waar de leerlingen extra oefeningen op kunnen terugvinden voor vakken zoals taal, wiskunde,…. Dit platform is toegankelijk voor alle leerlingen van het eerste tot het zesde leerjaar.
Methodes
We zijn ons ervan bewust dat het belangrijk is dat we onze leerlingen leren omgaan met technologie. Naast de vele positieve gevolgen die technologie teweeg heeft gebracht, zijn er ook een aantal minder positieve effecten die we kunnen terugvinden in de gezondheid en het welzijn van jonge kinderen. De kinderen van nu krijgen vaak veel minder beweging in tegenstelling tot vroeger. We vinden het erg belangrijk om hierop in te spelen. We hanteren een aantal vernieuwende methodes om bepaalde vaardigheden te trainen en dit doen we vanaf de kleuterschool:
Body map: Deze methode is gemaakt om kinderen te doen bewegen en om hun motoriek te verbeteren. We proberen hier om bewust de motorische vaardigheden te trainen die we allemaal nodig hebben om zaken aan leren.
Krullenbol: Dit is bedoeld om de schrijfmotoriek van de leerlingen te trainen. Dit is de laatste nieuwe methode die gebruik maakt van aangepaste verhalen, tekeningen en muziek.
Brain gym: In een aantal klassen van de lagere school gebruiken we een reeks van 4 oefeningen om het brein en zintuigen voor te bereiden op een nieuw leerproces. Brain gym verbetert de verbinding tussen de linker- en de rechterhersenhelft waardoor de leerlingen meer capaciteit van hun hersenen gaan gebruiken.
Gezondheid en welbevinden
Gezondheid is van essentieel belang, net zoals beweging en goede motorische vaardigheden dat zijn. We zetten in op een gezonde school door geen snoep toe te laten, water te voorzien voor onze leerlingen en op woensdag is het steeds fruitdag voor iedereen, groot en klein.
We willen dat onze kinderen zich goed voelen op onze school en dat ze zich persoonlijk kunnen ontwikkelen. We moedigen onze leerlingen aan om zich creatief te uiten.
Leerjaar doorbrekend werken en vooruitziend werken
In de lagere school werd een nieuw soort groepsles bedacht: ‘Carrousel’. Dit is een leerjaar doorbrekende methode waarbij er per graad verschillende groepen gemaakt worden. Elke leerkracht verdiept zich in een bepaald onderdeel van de leerstof. Door middel van een doorschuifsysteem komt elk onderwerp aan bod voor elke groep. Zowel de leerkrachten als de leerlingen zijn erg enthousiast over deze nieuwe werkvorm.
Verder zetten we op school nog een aantal leerjaar-doorbrekende activiteiten op touw. Een mooi voorbeeld hiervan is het samen lezen van het eerste en het vierde leerjaar.
Uit ervaring blijkt dat de start van de Franse lessen in het vijfde leerjaar vaak wat te laat is. Als innovatieve school geven we daarom Franse initiatie doorheen heel de basisschool. Zo maken onze leerlingen vanaf de kleuterschool stapsgewijs kennis met de Franse taal. In elk leerjaar worden een aantal Franse woorden en liedjes aangeleerd op een speelse manier. Dit maakt het voor onze leerlingen gemakkelijker om de Franse taal te leren, te spreken, te begrijpen en te lezen.